Om Anne Nielsen

Anne Nielsen (født 1949) har brændt for keramikken siden hun var barn. Hendes første inspirationskilde var Mette Harning, hvor Anne prøvede kræfter med leret på hendes værksted. Som 16-årig kom Anne ind på Danmarks Designskole (tidligere Skolen for Brugskunst) som en af de yngste elever. Siden har hun arbejdet som keramiker i ind- og udland og som underviser på Kunsthøjskolen Thorstedlund i Frederikssund.

 

I dag bor Anne i Kunstnerbyen Birkerød, hvor hun også har sit eget værksted.

 

Inspiration fra hele verden

Anne har rejst nær sagt overalt på jorden, arbejdet i Afrika for DANIDA og været etableret som keramiker i Irland og Australien.

 

Oplevelserne og de forskellige, traditionelle kulturer og ikke mindst naturen indarbejdes på forskellig vis i Annes værker.  For eksempel er hun fascineret af de indonesiske koralers smukke, røde farve, som går igen i flere af Annes arbejder.

 

På Island var det de gamle tørvehuse med fine sildebensmønstre, der imponerede Anne, i Damaskus var det ornamentikken og i Australien de farvestrålende papegøjer.

 

Mange af Annes værker er inspireret af rideture i Island og Mongoliet. Hesten er i Annes øjne symbolet på frihed og det at kunne bevæge sig let og ubesværet gennem livet, indtryk, som hun forsøger at fastholde og genskabe på lerets overflade i sine relieffer og fade.

 

Teknikkerne

Igennem de sidste 25 år har Anne arbejdet og eksperimenteret med teknikkerne Neriage (lamineret ler) og Intarsia (indlagt ler).

 

Intarsia-teknikken kendes også fra møbelkunsten, hvor træsorter udskæres i forskellige former og figurer og indlægges i møblet som en dekorativ effekt.

 

Neriage er Annes foretrukne teknik, og her udskæres indfarvet ler i tynde plader, som sammenføjes (lamineres), hvorefter de vendes og udskæres igen. Derved kan eksempelvis en stribeeffekt opnås.

 

Neriage fascinerer Anne, da teknikken giver mulighed for at opnå samme synlige dekoration på både inderside og yderside af et stykke keramik. Med Neriage opnår Anne en ren, glat overflade uden overgange mellem farverne. Samtidig er leret blødt og svært at styre 100 procent, hvilket resulterer i levende mønstre og unikke arbejder, hvor ikke to er ens.